AUSTRALIË   REISVERSLAG   2011

Woensdag 10 augustus 2011 – Wonga Beach – Cape Tribulation – Wonga Beach

04-01Vandaag een uitstapje naar Cape Tribulation, we kunnen tot Cape Tribulation en niet verder met een gewone auto, dat kan alleen met 4x4. Allereerst met de ferry over de Daintree River – kosten AUD 22,- retour.

Na 10 km over een mooie en bochtige weg gaan we eerst een bezoek brengen aan het Daintree Discovery Centre, een soort eco park. We krijgen hier een boekje, waarin alle informatie staat over de bomen, palmen, dieren en andere zaken, welke met het regenwoud te maken hebben. Wanneer wij hier rondlopen is ook gelijktijdig een delegatie van meiden op bezoek van 15- 16 jaar en zij moeten voor school van alles uitzoeken en noteren. Wanneer wij bovenaan op de uitkijktoren komen, ligt het plateau dan ook vol met meiden.

Na zeker 1,5 uur gaan we verder en maken een wandeling over de Marrdja Boardwalk, waarbij een gedeelte het regenwoud bevat en na oversteken van een brug krijgen we het mangrove bos, met heel andere bomen en je ruikt het ook gelijk.
04-02-
Hierna rijden we verder naar het allerlaatste punt voor de gewone auto en bekijken het uitkijkpunt Kulki en maken ook hier een wandeling over een boardwalk en terug over het strand.

Na een culinaire tussenstop met een goede hotdog gaan we verder naar de laatste boardwalk en wel de Dubuji Boardwalk en ook deze is weer bijzonder en eindigt aan het strand.
Wanneer we ook het strand aankomen worden we door andere mensen gewezen op de opspringende walvissen in zee – 2 stuks, eerst spuitend en daarna springen ze op, het was wel ver weg maar we zagen het duidelijk.

De voorspelde drukte bij de ferry viel erg mee en we konden gelijk met de eerste boot mee en zijn rond 17:00 uur weer terug op de camping.

Donderdag 11 augustus 2011, Wonga Beach
04-03
Vandaag een rustig dagje en uitslapen tot 08:00 uur.
Na het ontbijt en een lekker douche zijn we iets verderop naar een rustig strand gereden en dat strand hadden we voor ons eigen alleen. Maar na 2 uur stappen we op want het is veel te heet op het strand, zeker meer dan 30 graden en we moeten oppassen met verbranden.

Vandaar dat we naar Daintree rijden en lekkere fish and chips eten alvorens weer naar de camping te rijden en de middag lezend doorbrengen in de schaduw van de camper.
In Daintree hebben we nog 3 boomerangs als souveniers voor het thuisfront gekocht en voor onszelf een beeldje van een oudere Aborigonal man.

Vrijdag 12 augustus 2011 – Wonga Beach – Cairns

04-04
Vandaag vertrekken we naar Cairns, onze allerlaatste camping; het Cairns Holiday Park, dit ligt ruim 3 km van het centrum, maar wel het dichtst bij het centrum, zodat we hier toch lopend naar toe kunnen.

Onderweg bezoeken we eerst nog Mossmann Gorge, een kloof waar we zeker 1,5 uur hebben rondgelopen langs een snelstromende beek met grote rotsblokken. Wanneer we weer bij de parkeerplaats komen zien we dat het erg druk is geworden want overal staan auto’s geparkeerd en ook op de route hier naartoe.

04-05We rijden verder langs de Cook Pacific Highway, een prachtige hoofdweg langs de Pacific met veel stranden waar niemand ligt. Op de camping krijgen we mooie plaats voor de komende dagen.

Na de koffie gaan we naar de receptie van de camping en de receptioniste gaat voor ons diverse tours boeken; en wel op zaterdag Kuranda met trein en kabelbaan, op zondag een boottocht naar Green Island en daarna met glasbodemboot en subboot het Great Barrier Reef bekijken en voor as maandag hebben we een vlucht met een klein vliegtuigje boven 3 eilanden van het Great Barrier Reef. Dus de komende dagen kunnen we vooruit.

Rond 17:00 uur lopen er naar de Esplanada, het centrum van Cairns, het is een gezellige boel, veel mensen en restaurants en bars. Op aanraden van Anna van de receptie hebben we gegeten bij Dundee’s, een exclusief restaurant aan de haven.
Prima gegeten en daarna nog een wandeling van zeker 1 uur terug naar de camping.

Zaterdag 13 augustus 2011 – Cairns – Kuranda – Cairns

04-06Rond 08:30 uur worden we opgehaald door een bus van de touroperator en gaan we op diverse plaatsen nog mensen ophalen voor het uitstapje naar Kuranda.

04-07De trein zal rond 09:30 uur vertrekken van Cairns Centraal en we hebben besproken plaatsen.

Bij station Freshwater stappen nog veel andere mensen in en daarna gaan we in 1,5 uur langzaam verder naar Kuranda met een tussenstop van ca. 10 minuten bij Barron Falls.

We komen rond 11:30 uur aan bij Kuranda en iedereen loopt naar de winkelstraat in Kuranda. Hier zijn behalve eethuisjes ook veel galeries met Aboriginals schilderijen en andere kunst en dideregdoo’s in alle maten, en stuk voor stuk even duur.

Onze inkopen zijn een pet, een lederen riem voor Harry en een op linnen geschilderd Aborignal kunstwerk om thuis om in te lijsten.

04-08Daarna nog even aan de Duitse braadworst en rond 14:30 uur gaan we naar de Skyrail, waar we eerst boardingpassen moeten ophalen voordat we de kabelbaan in kunnen. Het gaat om een traject van 7,5 km met 3 haltes – Barron Falls – Red Peak en Caravonica halte. Het eerste gedeelte duurt ongeveer 10 minuten en op deze 1e halte stappen we uit voor 3 uitkijkpunten om de Barron waterval te zien.

Daarna voor het 2e ritje met de kabelbaan, dat ongeveer 20 minuten zal duren waarna we weer moeten uitstappen voor een zeer korte wandeling zodat we daarna overstappen in het laatste gedeelte van de kabelbaan dat ongeveer ’n half uur zal duren.

Beneden moeten we nog zeker 15 minuten wachten voordat de bus ons zal terugbrengen naar de camping, waar we rond 17:30 uur bij de camper zijn.

’s Avonds weer 3 kwartier lopen voordat we aan tafel kunnen bij een restaurant, echt weer lekker gegeten en rond 22:00 uur terug bij de camper en hebben we voor vandaag genoeg gewandeld.

Zondag 14 augustus 2011 – Cairns – Great Barrier Reef boottocht

04-09Rond 07:45 uur vertrekken we omdat we om 08:15 uur moeten inchecken voor de boottocht naar het Great Barrier Reef.

Langzaamaan komen er heel wat mensen, die een halve dagtocht hebben besproken en rond 09:00 uur vertrekken we naar Green Island, waar we na ruim 3 kwartier varen aankomen, maar niet voordat we nog walvissen hebben zien zwemmen.
Wel zijn er op dit moment veel Japanners die een hele dagtocht hebben geboekt.

Na aankomst hebben we even de tijd om een wandeling te maken over het strand en dwars over het eiland over een boardwalk. Het moet mogelijk zijn om het eiland in 3 kwartier rond te lopen over het strand.

04-10Om 10:45 uur gaan we op weg naar de aanlegkade, waar zojuist de boot met daggasten zijn aangemeerd en wij kunnen nu via deze boot in een submarine stappen, hier kunnen ongeveer 40 mensen in en we varen naar het koraalrif. Onderweg zien we al prachtige vissen zwemmen, maar aangekomen bij het rif krijgen we goede uitleg en worden we gewezen op allerlei vissen. We komen ogen te kort, heel kleine vissen maar ook behoorlijk grote vissen zien we voorbij komen. En we hebben geluk want we zien ook 2 keer een schildpad rustig voorbij zwemmen. Toch anders dan een aquarium in een dierentuin.

Na een half uur zijn we weer terug bij het moederschip en stappen over op de glasbodemboot, waarbij we eerst een koraalrif gaan bekijken en daarna een gedeelte waar ook weer vis zwemt. Wanneer men voedsel naar de vissen gooit, zien we heel veel vissen aan de oppervlakte komen.

Alles bij elkaar wederom een prachtig geheel, alhoewel de eerste boottocht met de submarine volgens ons het mooiste is. Rond 12:00 uur hebben we het hele programma afgewerkt. Het was ook mogelijk om in plaats van de 2 boottochtjes te gaan snorkelen, alleen denken wij dat de snorkelaars rond het strand minder hebben gezien dan wij en dat de tijd eigenlijk te kort is, hiervoor moet je toch een hele dag boeken.

Dit is een uitstapje dat niet mag ontbreken wanneer men in deze omgeving is.

04-11Maandag 15 augustus 2011 – Cairns – Great Barrier Reef vlucht

We kunnen uitslapen maar omdat we dat niet meer gewend zijn, zijn we toch weer om half acht wakker.
Voor vandaag hebben een vlucht bij Barrier Aviation laten boeken en zullen rond 11:00 uur de lucht ingaan. Ruim op tijd zijn we voor het inchecken bij Damian, onze piloot; dat wil zeggen betalen en wegen, want dat komt erg nauw met z’n klein vliegtuigje.
Tegelijk met ons gaat nog een ander gezin mee de lucht in: vader die jarig is en dit als cadeau krijgt, moeder en twee dochters van 18 – 20 jaar. Het is dus een vliegtuigje voor totaal 7 personen, incl. piloot.

We zullen over 3 eilanden vliegen: Green Island, Arlington Reef en Upolu Cay. Na de start vliegen we eerst over Green Island, het eiland waar gisteren met de boot naar toe zijn geweest. Daarna verder naar Arlington Reef en hier zien we mooi de rand van het koraalrif met prachtig azuurblauw water en diverse koralen. Upolu Cay is een rif met een klein zandeiland in het midden. Wat is het toch allemaal prachtig.

04-12Na drie kwartier gaan we weer richting vliegveld waar we rustige landing hebben. We hebben echt kwaliteit  voor ons geld gekregen, per persoon waren we AUD 109,= kwijt – ongeveer EUR 80,=.

Rond 12:30 uur rijden we naar Tjapukai, een Aboriginal Cultuur Park. We krijgen diverse shows te zien en presentaties, zoals uitleg over jagen en wapens, de Aboriginals rondom Cairns, de geschiedenis betreffende het samenbrengen van diverse stammen in speciale kampen met al z’n nadelen hiervan, uitleg over planten en vruchten als medicijn en het gebruik hiervan. Daarna het speerwerpen en boemerang gooien, hierna een optreden met zang en dans, gevolgd door het Didgeridoo uitleg en muziek en muzikale uitleg over het oergebeuren van de Aboriginals. Rond 16:30 uur gaan we weer naar de camping.

Dinsdag 16 augustus 2011 – Cairns

Uitslapen tot 09:00 uur want we doen vandaag weinig – de koffer pakken – wat schoonmaken en vooral lekker lui zijn, boeken uitlezen, inchecken voor de vlucht van morgen en boarding passen laten printen en ’s avonds voor de laatste keer het centrum bezoek om iets te drinken en te eten.

Woensdag 17 augustus 2011 – Cairns – Hong Kong

04-13De laatste dag is aangebroken.
We kunnen rustig aan doen met het pakken van de koffers, het schoonmaken van de camper want we kunnen tot 12:00 uur op de camping blijven.

Hierna eerst tanken en daarna de camper inleveren. Na de eindcontrole krijgen we het bedrag wat we betaald hebben voor de prepaid diesel en voor de vergeten toiletchemicaliën teruggestort op onze rekening.

Met de taxi naar het vliegveld en omdat we onze boarding passen al hebben uitgeprint hoeven we niet aan te sluiten in de lange rij wachtenden en kunnen we doorlopen naar de balie van self-in-check waar op dat moment niemand staat. Natuurlijk hebben de passagiers van business class voorrang op allles, maar toch zijn we binnen 15 minuten klaar, terwijl de anderen zeker nog 1 uur in de rij staan. Het vliegveld van Cairns is maar een klein, dus veel winkelen kan men hier niet.

Het vliegtuig vertrekt om 15:25 uur en nadat we het diner hebben gehad moeten alle luiken dicht en gaat het licht uit, terwijl het buiten nog volop licht is en we na 7 uur vliegen aan zullen komen in Hong Kong rond 20:30 uur.
Tegen het einde van de vlucht krijgen we nog een panini broodje en de eerste vlucht zit erop.

Donderdag 18 augustus 2011 – Hong Kong – Amsterdam

Op de luchthaven van Hong Kong hoef je je niet te vervelen, zo groot en zoveel winkels en eetgelegenheden.
Aangezien we 4 uur moeten volmaken lopen we rond, drinken koffie en wandelen daarna naar gate 64. We hadden ook de trein kunnen nemen maar een wandeling tussendoor is niet verkeerd.

Tijdens de 12-uur durende vlucht hebben we toch nog wat kunnen slapen en landen om 06:30 uur in Amsterdam. We worden opgehaald na het gebruikelijk kopje koffie gaan we op weg naar Waalwijk, waar we rond 09:00 uur aankomen.

De vakantie zit erop. De koffers kunnen worden uitgepakt en de wasmachine kan weer volop draaien. Terugkijkend kunnen we zeggen dat we een heerlijk ontspannen vakantie hebben gehad, bijna 5.000 km hebben gereden, goed en slecht weer hebben gehad, de Australiërs zeer vriendelijke en gastvrije mensen zijn, veel mooie dingen hebben gezien; kortom een prachtige vakantie.